Tuesday, March 20, 2007

APAKAH TUNTUTAN ISLAM KE ATAS KITA

Tajuk di atas sebenarnya adalah sangat besar dan luas untuk diperbincangkan, tetapi apa yang akan kita bentangkan di sini hanyalah sekadar gambaran sahaja yang mana mudah-mudahan ianya dapat kita manfaatkan bersama ke arah kebaikan dan seterusnya ke arah penghayatan Islam yang sebenarnya di dalam kehidupan kita.

Diantara tuntutan-tuntutan Islam ke atas kita ialah ;

1. ISLAM DALAM AQIDAH KITA

Yakni Aqidah Salimah Sahihah yang bertepatan sebagaimana yang dianjurkan oleh Al Quran dan Sunnah Rasulullah SAW. Aqidah yang benar dan sah adalah menjadi syarat pertama kepada pengakuan sesaorang yang telah menerima Islam sebagai agama yang mengatur hidupnya. Kita hendaklah beriman dan mempercayai perkara-perkara yang diimani dan dipercayai oleh para sahabat nabi SAW, generasai pertama Islam (as sabiquunal awwaluun) yang telah terbukti kebajikan, ketaqwaan dan kefahaman mereka yang tepat dan benar terhadap Islam.

Untuk menjadikan aqidah kita aqidah yang benar-benar diiktiraf sebagai aqidah seorang muslim, perlulah kita meyakini bahawa pencipta alam sejagat ini ialah Allah Yang Maha Bijaksana, Maha Mengetahui dan tidak memerlukan pertolongan orang lain. Kita perlu meyakini bahawa Allah tidak menciptakan alam ini termasuk semua makhluk yang ada di dalamnya tanpa sebarang tujuan tertentu ataupun untuk bermain-main. Kita juga perlulah meyakini bahawa Allah telah mengutuskan para Rasul dan menurunkan kitabNya adalah untuk tujuan mengajar manusia mengenal Allah dan memberitahu mereka tentang matlamat kewujudan mereka didunia ini dan ke manakah akhirnya kehidupan mereka kelak. Kita perlu meyakini bahawa matlamat kehidupan manusia didunia ini ialah untuk mengenal Allah SWT dengan sifat-sifat uluhiah dan rububiahNya, taat dan mengabdikan diri kepadanya selaras dengan apa yang di jelaskan dalam firman Allah yang bermaksud;

“dan Aku (Allah SWT) tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu”

Kita juga perlulah meyakini bahawa syurga adalah balasan dan ganjaran bagi mukmin yang taat manakala siksaan yang pedeh dan azab api neraka adalah balasan bagi orang-orang yang kafir. Kita juga perlu yakin bahawa penciptaan dan penggubalan undang-undang adalah hak mutlak Allah SWT dan ini bererti kita sebagai manusia tidak boleh melewati dan melanggar undang-undang Allah SWT atau dalam ertikata yang lain membuat dan menggubal undang-undang yang berdasarkan akal fikiran kita sendiri.

Seterusnya kita hendaklah mengabdikan diri hanya kepada Allah dan tidak mensyirikkanNya dengan sesuatu yang lain. Hendaklah kita merasa takut kepada Allah semata-mata dan tidak takut kepada yang selain daripadaNya. Dan ketakutan kita kepada Allah seharusnyalah menjadi pendorong untuk kita menjauhkan diri dari perkara-perkara yang dimurkai dan diharamkan oleh Allah SWT. Kita juga mestilah sentiasa menginagati Allah SWT dalam apa jua suasana dan mestilah mencintai Allah SWT lebih daripada kecintaan terhadap perkara-perkara yang lain.

Firman Allah SWT; maksudnya;

“Katakanlah jika bapa-bapa, anak-anak, saudara-saudara, isteri-isteri, kaum keluarga, harta kekayaan yang kamu usahakan, perniagaan yang kamu kuatiri kerugiaannya dan rumah-rumah tempat tinggal yang kamu sukai adalah lebih kamu cintai daripada Allah dan RasulNya dan dari berjihad dijalanNya, maka tunggulah sampai Allah mendatangkan keputusanNya dan Allah tidak memberi petunjuk kepada orang-orang fasik”(9:24)

Sebelum dan selepas kita melakukan sesuatu kita perlulah bertawakkal kepada Allah SWT dan kita bertawakkal ini hendaklah dalam semua urusan dan perkara. Disamping itu hendaklah kita banyak bersyukur terhadap nikmat kurniaan Allah SWT kepada kita dan hendaklah kita sentiasa memohon ampon kepada Allah SWT dan bertaubat kepadaNya kerana taubat itu merupakan kifarat bagi segala kesalahan disamping menjadi penenang hati bagi mereka-mereka yang insaf dan sedar.Dan akhir sekali untuk kita memperolehi aqidah yang benar perlulah kita sentiasa di dalam keadaan bermurakabah terhadap Allah SWT (merasai bahawa Allah melihat, mendengar dan mengetahui apa yang kita lakukan) baik dalam keadaan terang ataupun tersembunyi.

2. ISLAM DI DALAM IBADAH KITA.

Ibadah dalam Islam adalah merupakan kemuncak kepatuhan dan ketundukan sesaorang hamba kepada Allah SWT dan kelaimik dari perasaan yang merasakan akan kebesaran Allah sebagai tempat untuk mengabdikan diri. Ibadah juga merupakan tangga penyambung diantara makhluk dan penciptanya. Selain daripada ibadah mempunyai kesan-kesan yang mendalam disudut hubungan antara makhluk dan penciptanya.

Sesungguhnya Islam menuntut supaya seluruh kehidupan ini hendaklah berjalan di dalam rangka ibadat dan taat hanya kepada Allah SWT. Inilah yang dimaksudkan dengan firman Allah SWT;

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu”(51:56)

Oleh itu untuk menjadikan ibadah kita keseluruhannya di dalam rangka mengabdikan diri kepada Allah maka perlulah kita berhubung terus dengan Allah SWT dalam apa jua perkara yang hendak kita lakukan. Kita sentiasa menghubungkan hati kita dengan Allah SWT sehingga dapat kita merasakan apa yang disebut sebagai ‘Ehsan’yakni kita melakukan ibadah kepada Allah seolah-olah kita melihatNya dan kalau kita tidak melihatNya maka kita yakin bahawa Allah melihat apa yang kita perbuat. Ibadah yang kita lakukan hendaklah benar-benar khusyuk sehingga dapat kita merasakan kepanasan hubungan kita dengan Allah SWT dan merasakan akan kepuasan dan kelazatan dari ibadah yang kita kerjakan itu.

Sewaktu kita melakukan ibadah hendaklah kita benar-benar menghadirkan diri dan hati kita dihadapan Allah SWT. Maknanya kita perlulah membebaskan diri kita dari sebarang urusan dan kepentingan dunia. Inilah yang disebut oleh nabi SAW dalam sepotong hadis yang bermaksud ;

“Allah tidak akan melihat solat lelaki yang tidak menghadirkan hatinya bersama badannya”

Sehubungan dengan ini telah disebutkan juga bahawa “Solat itu merupakan sebahagian daripada urusan akhirat,apabila kamu masuk ke dalamnya bererti kamu telah keluar dari dunia”.

Diriwayatkan juga bahwa Hasan Al-Basri pernah berkata,”Setiap solat yang dilakukan tanpa kehadiran hati maka solat itu adalah lebih cepat membawa kepada siksaan”.

Dalam melakukan ibadah kita hendaklah merasa tamak yakni tidak cukup dengan apa yang telah kita lakukan. Kita akan sentiasa berusaha untuk menghampirkan diri kepada Allah SWT dengan melakukan ibadat-ibadat sunat seperti melakukan qiamul-lail ( bangun sembahyang diwaktu malam ) dan sebagainya. Sesungguhnya qiamul-lail adalah merupakan perkara yang paling kuat yang dapat memelihara iman kita. Firman Allah SWT dalam Surah Al-Muzammil ayat 6 ; maksudnya;

“Sesungguhnya bangun diwaktu malam adalah lebih tepat (untuk khusyuk) dan bacaan diwaktu itu adalah lebih berkesan”

Kita juga haruslah menentukan masa-masa tertentu untuk membaca dan mengamati Al-Quran terutamanya diwaktu fajar kerana bacaan diwaktu itu adalah disaksikan oleh para malaikat. Seterusnya apabila kita membaca Al-Quran hendaklah dengan penuh tadabbur (penuh perhatian), kita berfikir untuk memahamkan isi kandungannya dan kalau boleh jiwa kita hendaklah merasa sensitif disamping merasa dukacita kerana Rasulullah SAW pernah bersabda yang bermaksud;

“Sesungguhnya Al-Quran itu di turunkan dengan dukacita , oleh itu apabila kamu membacanya hendaklah kamu merasa dukacita”.

Selain daripada itu kita juga hendaklah tidak lupa berdoa kepada Allah SWT di dalam apa jua urusan dan perkara yang hendak kita kerjakan kerana doa adalah otak bagi segala ibadat. Dan dalam melakukan doa ini pula hendaklah kita memilih doa-doa yang maasur yakni doa-doa yang telah diwariskan kepada kita oleh Rasulullah SAW yang kita yakini akan dimakbulkan oleh Allah SWT sebagaimana firmanNya yang bermaksud;

“Mintalah padaKu, niscaya akan Ku perkenankan (permintaan)mu”.

3. ISLAM DISUDUT AKHLAK DAN KEPERIBADIAN

Akhlak yang mulia adalah merupakan matlamat asasi bagi risalah Islam. Ini telah dinyatakan oleh Rasulullah SAW dalam hadisnya yang bermaksud;

“Sesungguhnya aku diutuskan hanyalah untuk menyempurnakan akhlak yang mulia”

Akhlak yang mulia juga merupakan natijah dan tanda dari iman yang sebenar. Tidak ada nilai bagi iman yang tidak disertai oleh akhlak yang mulia. Pernah Rasulullah SAW ditanya oleh seorang sahabat,”Apakah deen itu?”. Lantas baginda menjawab dengan sabdanya,”(Deen itu) adalah akhlak yang baik”.

Akhlak juga merupakan amal yang paling berat yang akan diletakkan dalam neraca hamba pada hari kiamat kelak. Maka sesiapa yang rosak akhlaknya dan buruk amalannya tidak akan dipercepatkan hisabnya. Dalam Islam akhlak adalah merupakan intipati bagi segala ibadat. Tanpa akhlak ibadat hanyalah merupakan adat resam dan gerak-laku yang tidak mempunyai apa-apa nilai dan faedah. Berhubung dengan solat umpamanya, Allah telah berfirman yang bermaksud;

“Sesungguhnya solat itu mencegah daripada perkara jahat dan mungkar”. ( 29 : 45 ).

Daripada ayat ini dapatlah kita fahami bahawa sesaorang yang mendirikan solat sudah tentulah tidak melakukan perkara-perkara fasad dan mungkar yang mana ini akan meletakkannya sebagai seorang yang memiliki keperibadian Islam yang sebenar dan berakhlak mulia. Tetapi sebaliknya kalau kita lihat pada realiti yang berlaku hari ini ada sebahagian umat Islam yang mendirikan solat tetapi tidak mendapat apa-apa nilai dan faedah disisi Allah sedikitpun kerana solat mereka bukan untuk melahirkan akhlak yang mulia serta meninggalkan perkara-perkara yang mungkar sebaliknya solat mereka itu hanyalah sekadar nak menutupi kederhakaan mereka terhadap Allah SWT daripada mata masyarakat.Jadi inilah waki’(satu kenyataan) yang berlaku dalam kebanyakan masyarakat Islam pada hari ini yang memerlukan kepada proses pembersihan dan pengislahan yang bukan sedikit.

Pembersihan dan pengislahan ini tidak akan terlaksana kecuali dengan mereka kembali menghiaskan diri mereka dengan sifat-sifat ataupun Syaksiah Islam yang sebenarnya bermula dengan menanggal dan menukarkan sifat dan akhlak yang tercela kepada sifat dan akhlak yang terpuji dan mulia. Dan di antara sifat atau akhlak yang terpuji dan mulia itu ialah bersifat wara’, sentiasa menundukkan pandangan dari perkara-perkara yang haram, memelihara lidah dari berkata-kata tentang perkara-perkara yang tidak berfaedah dan membawa kepada dosa, bersifat malu sekiranya tidak melaksanakan perintah Allah bukan kepada manusia malah yang lebih utama untuk rasa malu ialah kepada Allah SWT,lemah-lembut dan penyabar, bersifat benar,amanah dan jujur,tawaduk (merendah diri) terutamanya kepada orang-orang yang beriman,menjauhi perbuatan buruk sangka,mengumpat dan sebagainya, bersifat pemurah dan lain-lain lagi.

4. ISLAM DI DALAM AHLI DAN KELUARGA.

Apabila kita mengakui menganut agama Islam, pengakuan ini mewajibkan kita mendukung satu risalah dalam hidup ini malah menjadikan seluruh hidup

Kalau tadi Islam menuntut ke atas kita supaya muslim disudut aqidah, ibadah dan akhlak maka kali ini ianya menuntut pula agar kita bekerja bersungguh-sungguh untuk merubah masyarakat di mana kita berada supaya menjadi masyarakat Islam ataupun mukmin yang sebenarnya.

Tidaklah memadai dengan kita menjadi muslim seorang diri sahaja tanpa mengambil berat tentang orang-orang yang ada disekeliling kita. Ini adalah kerana diantara kesan-kesan yang ditiupkan oleh Islam dan diresapkannya ke dalam hati sesaorang yang telah beriman ialah rasa mas’uliah (perasaan bertanggungjawab) terhadap orang lain yakni untuk menyeru dan menasihati mereka agar kembali kepangkuan Allah SWT dengan menghayati ajaran Islam yang syumul dan menyeluruh yang bersih daripada suasana campur-aduk. Ini bermakna kita dikehendaki mengambil tahu akan realiti umat Islam yang ada disekeliling kita disamping mengajak mereka untuk bersama-sama menterjemahkan ajaran Islam ini di dalam realiti kehidupan. Rasulullah SAW telah bersabda yang bermaksud;

“Barang siapa yang tidur dan tidak mengambil tahuat aupun mengambil berat tentang urusan orang-orang Islam,maka dia bukanlah golongan mereka (golongan orang-orang Islam)”.

Bertolak dari keadaan ini bermakna kita telah mempunyai satu tanggungjawab yang baru, iaitu tanggungjawab untuk menegakkan sebuah Masyarakat Islam dan tanggungjawab untuk menyampaikan Islam kepada masyarakat.

Jadi langkah pertama kita ke arah itu ialah dengan kita membentuk rumahtangga kita terlebih dahulu agar menjadi sebuah Rumahtangga Muslim. Kita bertanggungjawab untuk menegakkan Islam ini terlebih dahulu di dalam masyarakat rumahtangga yakni keluarga kita yang kecil itu. Kita sampaikan Islam kepada mereka, ibu-bapa kita adik-beradik, saudara-saudara kita dan anak-isteri kita (bagi yang sudah berkahwin) yang mana inilah cara yang telah ditunjukkan oleh Rasulullah SAW diperingkat permulaan dakwah.

Tugas dan tanggungjawab kita sebagai muslim tidaklah terhad hanya cukup sekadar kita menjadi muslim tetapi ianya adalah lebih daripada itu. Maknanya di sini sesudah kita menunaikan tanggungjawab terhadap diri kita maka kita bertanggungjawab pula menyebarkan Islam ini di dalam keluarga, rumah dan anak-anak kita.

Firman Allah SWT dalam Surah At-Tahrim ayat 66 yang bermaksud;

“Wahai orang-orang yang beriman,peliharalah dirimu dan keluargamu dari api neraka”.

Untuk membantu usaha-usaha kita agar dapat memenuhi tuntutan Islam di dalam rumahtangga dan keluarga maka Islam telah menunjukkan kepada kita wasilah ataupun jalan-jalan yang insyaAllah akan menyampaikan kita kepada tuntutan tersebut.Diantaranya ialah apabila kita hendak mendirikan rumahtangga maka hendaklah terlebih dahulu ianya di niatkan kerana Allah SWT. Kita berkahwin bukan untuk berseronok-seronok tetapi dengan tujuan untuk membina sebuah rumahtangga Muslim yang bakal melahirkan keturunan yang soleh yang sanggup memikul amanah dan meneruskan risalah Islam yang telah ditinggalkan kepada kita oleh Ar-Rasul Muhammad SAW.

Selain daripada itu kita berkahwin adalah dengan tujuan supaya dapat menjaga pandangan dan kehormatan kita agar dengan itu membolehkan kita untuk lebih bertaqwa kepada Allah SWT.Dalam hubungan ini Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya;

“Allah SWT berhak menolong tiga golongan ; orang yang berjihad pada jalan Allah SWT hamba mukatab yang ingin membayar harga tebusannya dan orang-orang yang berkahwin dengan tujuan untuk dapat memelihara kehormatan dirinya”.

“Sesiapa yang berkahwin bererti beliau telah menyempurnakan sebahagian dari agamanya dan hendaklah beliau bertaqwa kepada Allah SWT pada sebahagian yang lain yang masih belum disempurnakan”.

Isteri ataupun bakal suami yang akan dijadikan rakan perkongsian hidup kita mestilah yang mempunyai akhlak dan berpegang teguh dengan agama. Maknanya disini bakal isteri ataupun suami yang hendak dikahwini mestilah yang mempunyai deen,sekalipun tidak mempunyai harta dan kecantikan jika dibandingkan dengan yang lain. Dalam hal ini Rasulullah SAW telah bersabda yang maksudnya;

“Janganlah kamu mengahwini perempuan kerana kecantikannya. Boleh jadi kecantikan mereka akan menjadikan mereka hina. Janganlah kamu mengahwini perempuan kerana harta mereka, kerana boleh jadi harta mereka akan menjadikan mereka bersikap zalim, tetapi kahwinilah mereka kerana agamanya”.

Apabila kita telah mendirikan rumahtangga perkara utama yang perlu dijaga oleh kedua suami-isteri ialah menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang bercanggah dengan syara’ serta berusaha menjauhi kemurkaan dan azab Allah SWT. Ini adalah kerana setelah berumahtangga kita mempunyai satu tanggungjawab lain yakni tanggungjawab untuk mendidik anak-anak sekirannya dikurnia oleh Allah SWT cahaya mata yang mana tanggungjawab ini tentulah tidak akan dapat kita laksanakan dengan baik melainkan dengan jalan kita menjauhkan diri dari perkara-perkara yang ditegah dan melaksanakan perkara-perkara yang diperintahkan oleh Allah SWT.Apabila perkara ini dapat kita pelihara dengan baik dan berjalan dalam suasana rumahtangga kita maka insyaAllah akan lahirlah di dalam rumahtangga kita itu hubungan kasih sayang yang kerdasarkan aqidah serta persefahaman di dalam pemikiran,jiwa dan perasaan.

Pada hakikatnya kejayaan di dalam perkahwinan kita adalah bergantung kepada sejauhmana kita mampu memelihara perkara-perkara yang syara’,menghayati ajaran Islam dalam ertikata yang menyeluruh serta menunaikan tanggungjawab di dalam rumahtangga yang mana termasuklah di dalamnya tanggungjawab mendidik anak-anak dengan pendidikan Islam yang sebenarnya. Anak-anak itu sebagaimana sabda Rasulullah SAW , dilahirkan dalam keadaan fitrah(suci bersih). Jadi kitalah, kedua ibubapanya yang akan mencorakkan anak tersebut samada dengan corak yang baik ataupun sebaliknya.

Apabila anak-anak mendapat tarbiah(didikan) yang baik maka insyaAllah dia akan menjadi anak yang soleh, tetapi seandainya dia tidak diberikan tarbiah yang betul maka akan berlakulah sebagaimana yang boleh kita lihat pada hari ini dimana anak-anak tidak menghormati kedua ibubapanya malah ada yang apabila dewasa tidak langsung menghiraukan kedua ibu-bapanya.

Oleh kerana itu Islam amat memandang berat terhadap aspek pendidikan anak-anak dan amat berharap agar kedua ibu-bapa dapat menyediakan segala bentuk, sebab-sebab, jalan-jalan dan juga suasana yang boleh membawa kepada keberkesanan tarbiah yang baik terhadap anak-anak mereka. Perlulah dirasai bahawa kewajipan untuk mendidik anak-anak ini sebenarnya adalah merupakan satu kewajipan yang amat besar nilainya disisi Allah SWT jika ianya dilaksanakan dengan penuh keikhlasan dan rasa tanggungjawab. Sabda Rasulullah SAW yang maksudnya;

“Mendidik anak-anak adalah lebih baik bagi sesaorang itu daripada bersedekah secupak”

“Apabila seorang anak Adam itu meninggal maka terputus semua amalan-nya kecuali tiga perkara;Sadakah Jariah, Ilmu Yang Memberi Manfaat dan Anak Yang Soleh Yang Berdoa Untuk-Nya”.

5. SENTIASA BERJIHAD MELAWAN HAWANAFSU.

Setiap Muslim perlulah berusaha untuk membebaskan dirinya dari bertuhankan hawanafsu kerana Allah telah mengingatkan kita di-dalam firman-Nya yang bermaksud;

“Sesungguhnya nafsu itu selalu menyuruh kepada kejahatan”.(Yusuf : 53)

“Dan janganlah kamu turuti hawanafsu kerana nanti ia akan menyesatkan kamu
dari jalan Allah”. (Shad : 26)

Jadi jelaslah kepada kita bahawa menuruti atau bertuhankan hawanafsu adalah penyebab kepada segala kejahatan yang akan menyesatkan manusia dari jalan yang haq.

Oleh yang demikian kita sebagai Muslim Mukmin hendaklah mengutamakan jihad terhadap hawanafsu terlebih dahulu sebelum daripada berjihad terhadap perkara-perkara yang lain. Sabda Rasulullah SAW; maksudnya;

“Seutama-utama jihad ialah jihad orang yang berjihad terhadap hawanafsu-nya
dalam mentaati Allah Azzawajalla”.

Jihad terhadap hawanafsu merupakan jalan yang paling baik untuk menghindarkan sesaorang daripada melakukan kejahatan dan juga perkara-perkara yang ditegah oleh Allah SWT. Namun demikian sebagai manusia kita juga tidak sunyi daripada melakukan dosa dan kesalahan. Dan hal ini telah dijelaskan oleh Rasulullah SAW di dalam sepotong hadis yang bermaksud;

“Tiap-tiap anak Adam itu(manusia),akan melakukan kesalahan dan sebaik-baik
orang yang bersalah ialah mereka yang segera bertaubat kepada Allah SWT”.

Jadi orang-orang mukmin apabila dia melakukan kesalahan maka dia akan segera bertaubat dan memohon ampon kepada Allah SWT. Mereka ingat kepada Allah SWT dan menyedari akan hakikat bahawa hanya Allahlah sahaja yang dapat mengamponkan dosa dan kesalahan mereka.Sikap mukmin yang demikian telahpun digambarkan di dalam Al-Quran; Surah Ali-Imran :135, maksudnya;

“Dan orang-orang yang apabila mengerjakan perbuatan keji atau menganiaya diri mereka sendiri,mereka ingat akan Allah SWT lalu memohon ampon terhadap dosa-dosa mereka Dan siapakah lagi yang dapat mengamponkan dosa selain daripada Allah ? Dan mereka tidak meneruskan perbuatan kejinya itu sedang mereka mengetahui”.

5. MEYAKINI AKAN KEBENARAN SISTEM ISLAM SELURUHNYA

Setiap muslim perlulah mengetahui bahawa hanya Islamlah sahaja satu-satunya sistem yang sesuai dengan fitrah kejadian manusia ciptaan Allah SWT ini. Allah yang menjadikan manusia(kita semua) maka Dialah yang lebih mengetahui tentang sistem hidup yang sesuai bagi kehidupan manusia. Firman Allah SWT di dalam surah Al-Mulk ayat 14 yang bermaksud;

“Apakah Allah yang menciptakan itu tidak mengetahui?, dan Dia Maha Halus lagi Maha Mengetahui”.

6. WAJIB MENGHALAKAN SELURUH HIDUP UNTUK ISLAM.

Kita hendaklah bekerja kearah membina kehidupan Islam yang mana semua itu adalah dalam rangka untuk kita mencapai matlamat hidup yang sebenar sebagaimana yang dikehendaki oleh Allah SWT dalam firman-Nya yang bermaksud;

“Dan Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mengabdikan diri kepadaKu”.

6. BERUSAHA MEMBENTUK JAMAAH DAN MEMBINA DAULAH

Yang menjalankan syariat Allah dan menegakkan hukum-hukum Allah SWT. Sebarang kecuaian kita di dalam usaha-usaha ini ataupun kita meninggalkan usaha-usaha ini adalah dikira berdosa dan dimasukkan oleh Allah dalam golongan orang-orang yang kafir, zalim dan fasiq. FirmanNya di dalam Al-Quran Surah Al-Maidah ayat 44,45 dan 47 yang maksudnya secara ringkas berbunyi;

“Barangsiapa yang tidak berhukum dengan apa yang diturunkan oleh Allah SWT, maka mereka itulah orang-orang yang kafir,zalim dan fasiq

Wallahu A'lam.
Wabillahi taufiq wal hidayah,
Wassalamu ‘alaikum warahmatullahi wabarakatuh.

AKIDAH DAN TUNTUTANNYA

الحمد لله نحمده ونستعينه ونستغفره ونعوذبالله من شرور انفسنا ومن سيئات اعمالنا من يهد الله فلا مضل له ومن يضلله فلا هادى له والصلاة والسلام على من لا نبى بعده

Segala puji bagi Allah. Kita memuji – Nya serta memohon keampunan daripada – Nya. Kita berlindung dengan Allah dari kejahatan diri kita dan perbuatan kita sendiri. Orang–orang yang diberi hidayat oleh Allah maka ia tidakkan menemui kesesatan dan orang yang disesatkan oleh Allah maka ia tidak akan diberi petunjuk. Selawat dan salam atas nabi Muhammad ( saw ) yang tidak ada nabi selepasnya.

Persoalan akidah adalah persoalan pokok. Ia perlu diperkatakan sebelum memperkatakan persoalan yang lain, kerana yang lain itu merupakan cabang – cabang manakala akidah adalah pokok dan dari pokok itulah terbitnya dahan – dahan, ranting – ranting dan daun – daun yang merupakan ciri – ciri iman dan Islam.

Akidah ertinya pegangan. Bila disebut akidah Islamiah ertinya konsep ketuhanan, kerasulan, malaikat, kitab, hari akhirat serta qada’ dan qadar.

Tanpa sebarang pegangan terhadap perkara – perkara tersebut akan menyebabkan kufur atau jahiliyah. Demikian juga dalam apa jua perkataan, perbuatan atau kepercayaan yang bercanggah dengan dasar – dasar akidah adalah disifatkan kufur atau jahiliyah.Dan tidak ada sebarang istilah yang dipakai di dalam Islam antara iman dan kufur atau antara iman dan jahiliyah.

Antara contoh yang disebut di dalam Al – Quran tentang sifat – sifat jahiliyah ialah Firman Allah :

وقرن فى بيوتكن ولا تبرجن تبرج الجاهليه الاول الاحزاب اية 33

Maksudnya : “ Hendaklah kamu ( isteri – isteri nabi ) tetap di rumah kamu serta jangan kamu mendedahkan diri seperti yang dilakukan oleh orang – orang jahiliyah di zaman dahulu”.

Kebanyakan manusia mentauhidkan Allah dari segi Uluhiyyah tetapi tidak mentauhidkannya dari segi Rububiyyah. Allah menceritakan bahawa kaum Quraish percaya bahawa Allah yang menciptakan alam ini. Firman Allah :

ولئن سألتهم من خلق السموات والارض وسخر الشمس والقمر ليقولن الله فأنى يؤفكون العنكبوت اية 16

Maksudnya : “ Dan sesungguhnya jika engkau ( wahai Muhammad ) bertanya kepada kaum musyrik itu, siapakah yang menciptakan langit dan bumi dan yang memudahkan langit dan bulan?, sudah tentu mereka akan menjawab “ Allah” maka bagaimana mereka tergamak dipalingkan oleh hawa nafsu dari mengaku keesaaan Allah dan mematuhinya”.

Tauhid Rububiyyah ertinya beriman bahawa Allah yang mentadbirkan sekelian alam, menetapkan peraturan – peraturan dan undang – undang dan mengurniakan segala apa yang diperlukan oleh makhluknya, khususnya manusia untuk membolehkan mereka hidup dan beribadat kepada Allah. Tetapi ramai di kalangan manusia yang tidak mahu mentauhidkan Allah dari segi Rububiyyah, malah mereka terus lupa terhadap pengurniaan Allah dan mereka menderhaka kepada – Nyadan melakukan perbagai perlanggaran terhadap pentadbiran Allah. Mereka juga meminda peraturan – peraturan yang telah menjadi sunnah Allah yang tidak mungkin dipinda. Akibat dari pindaan itu mereka menghadapi berbagai – bagai kebuntuan di dalam kehidupan mereka.

Potongan yang kedua واشهد أن محمدا رسول الله ialah mengaku tentang Ubudiyyah ( kehambaan ) dan kerasulan nabi Muhammad saw dan mengaku apa jua yang disampaikan oleh baginda adalah benar kerana para nabi dan rasul mempunyai sifat benar lagi dibenarkan dan tugas mereka menyampaikan wahyu kepada manusia. Firman Allah :

فان تولوا فلنما عليك البلاغ آل عمران اية 20

Maksudnya : “ Dan jika mereka berpaling ( tidak mahu menerima Islam ) maka sesungguhnya kewajipan mu hanya menyampaikan seruan Islam”.

Apabila seseorang fazkan dua kalimah syahadah di atas serta yakin tentang maknanya maka ia sudah dikatakan muslim dan mukmin. Manakala rukun – rukun iman yang lain sudah termasuk di bawah potongan syahadah di atas. Firman Allah :

يايها الذين أمنوا أطيعوا الل وأطيعوا الرسول و اولى الامر منكم فان تنازعتم فى شىء فردوه الى الله والرسول ان كنتم تؤمنون با الله و اليوم الاخر ذلك خير وأحسن تأويلا الاحزاب اية 59

Maksudnya : Wahai orang yang beriman, taatlah kamu kepada Allah dan taatlah kepada rasul dan kepada orang yang berkuasa dari kalangan kamu. Kemudian jika kamu berbantah ( berselisih faham ) di dalam sesuatu perkara mak hendaklah kamu mengembalikan kepada kitab Allah ( Al – Quran ) dan sunnah rasul – Nya, jika kamu benar – benar beriman kepada hari akhirat, yang demikian itu adalah lebih baik dan lebih elok pula kesudahannya”.

Orang yang beriman tidak boleh membuat pilihan sendiri di dalam sesuatu hukum malah ia mesti menerima segala hukuman yang telah ditetapkan oleh Allah dan rasul – Nya. Firman Allah :

وما كان لمؤمنين ولا مؤمنة اذ قضى الله ورسوله امرا ان يكون لهم الخيرة من امرهم ومن يعص الله ورسوله فقد ضل صلالا مبينا الاحزاب اية 26

Maksudnya : Tidaklah harus bagi orang yang beriman lelaki dan perempuan apabila Allah dan rasulnya menetapkan keputusan bagi sesuatu perkara mempunyai hak memilih ketetapan sendiri mengenai urusan mereka dan sesiapa yang tidak taat kepada hukum – hukum Allah dan Rasulnya maka sesungguhnya ia telah sesat dengan kesesatan yang nyata”.

Orang yang beriman dilarang berkasih – kasihan dengan orang yang memusuhi Allah dan Rasulnya, kerana perbuatan itu dengan sendirinya memusuhi Allah dan Rasul – Nya.

Orang yang beriman hendaklah mengerjakan segala perintah Allah dan Rasul – Nya dan menjauhi apa jua larangan – Nya kerana Iman itu bukan semata – mata percaya malah mestilah disertai dengan perbuatan.

Ada orang menganggap bahawa tidak boleh dipaksa di dalam perkara agama ertinya diberi kebebasan kepada seseorang sama ada hendak mengerjakan ibadat atau tidak. Mereka berdalil dengan firman Allah :

لا اكراه فى الدين البقرة اية 256

Maksudnya : “ Tiada paksan dalam Islam”.

Sebenarnya ayat di atas bukanlah menjadi dalil bagi mereka kerana apa yang dimaksudkan oleh ayat di atas ialah tidak boleh memaksa orang – orang kafir supaya memeluk agama Islam. Kerana kebenaran Islam telah jelas dan tidak perlu memaksa mereka menerimanya. Ini dapat difahamkan dari sambungan ayat tersebut :

قد تبين الرشد من الغى

Maksudnya : Telah nyata kebenaran Islam dari kekufuran

Sebagai contohnya, orang – orang asing yang datang ke Malaysia sebagai pelawat, kerajaan Malaysia tidak berhak memaksa mereka menjadi warganegara Malaysia tetapi sekiranya mereka memohon menjadi warganegara Malaysia dan permohonan mereka diluliuskan maka mereka diwajibkan mematuhi undang – undang dan peraturan negara. Kerajaan juga berhak menghukum ke atas mereka yang melanggar undang – undang negara.

KESAN DARI AKIDAH YANG BETUL

Apabila akidah seseorang itu betul serta bersih dari unsur – unsur syirik maka kelihatan seseorang itu berakhlak dengan sempurna dan menyeluruh. Ia meliputi perasaan dan juga tingkahlakunya. Antara amal ibadatnya dan urusan keduniaannya tidak terpisah. Ia mengerjakan solat maka sifat – sifat solatnya ituterbawa – bawa kepada pekerjaan – pekerjaannya. Selain dari solatnya, jika dia berpuasa maka puasanya itu terbawa – bawa kepada pekerjaan – pekerjaannya yang lain

P/s : terdapat muka surat yang tak ada.

8. Mereka tidak melakukan perbuatan zina

9. Mereka sentiasa bertaubat dan beramal soleh

10. Mereka tidak pergi ke tempat – tempat yang dlarang oleh syarak dan apabila mereka melalui tempat – tempat tersebut mereka terus membersihkan diri.

11. Mereka sentiasa berdoa agar Allah mengurniakan kepada mereka isteri – isteri dan anak – anak yang soleh

Inilah diantara sifat – sifat Ubudiyyah orang yang beriman dan berakidah yang lurus dan sifat – sifat tersebut ada pada Rasulullah saw dan sahabat – sahabatnya.

Kita memohon taufik dan hidayah daripada Allah agar akidah kita sentiasa teguh dan lurus serta jauh dari unsur – unsur syirik dan kita memohon juga agar Allah mengurniakan kepada kita sifat – sifat tersebut.

Amin Ya Rabal Alamin.

Disediakan oleh :

Muhammad Haji Ismail

Jabatan Pengajian Al – Quran dan As – Sunnah,

Fakulti pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia.

5 hb JULAI 1986

AKIDAH DALAM KEHIDUPAN UMAT ISLAM.

Motto.

عن ابن عباس قال خطب رسول الله فقال إن الله قد أعطى كل ذي حق حقه الا إن الله فرض فئرض وسن سننا و حد حدودا وأحل حلالا و حرم حراما وشرع الدّين فجعله سهلا سمحا واسعا و لم يجعله ضيقا ألا انه لا ايمان لمن لا أمانة له ولا دين لمن لا عهد له ومن نكث ذمة الله طلبه ومن نكث ذمي خاصمته ومن خاصمته فلجت عليه ومن نكث ذمني لم ينل شفاعتى ولم يرد على الحوض.

رواه الطبرانى

Maksudnya:

“Ibnu Abbas meriwayatkan bahawa Rasulullah s.a.w bersabda dan berkata: Sesungguhnya Allah telah memberi tiap-tiap yang berhak akan haknya. Sesungguhnya Allah telah mewajibkan yang fardhu menentukan yang sunat, menggariskan (hukum) hudud. Allah telah menghalalkan perkara yang halal, mengharamkan perkara yang haram. Allah menggubal ad-Din cara hidup yang mudah, lapang dan luas. Ia tidak menjadikannya sempit. Sesungguhnya tidak beriman (sempurna iman) orang yang tidak amanah tidak beragama yang tidak boleh dipegang janjinya. Barang siapa yang menyalahi janji setianya dengan Allah pasti ia dituntut oleh-Nya. Siapa yang menyalahi janjinya denganku nescaya aku menjadi lawannya, manakala siapa yang menjadi lawanku pasti aku akan kalahkan. Siapa yang menyalahi janjinya denganku maka tidaklah ia mendapat syafaatkudan tidaklah ia sampai ke Haudh (kolam air pelepas dahaga di akhirat).”

I. Mukaddimah.

Manusia digerakkan oleh berbagai dorongan. Dorongan itu bersumberkan dasar asas pemikirannya. Andaikata akal nya tidak di huni oleh suatu pola pemikiran khusus tetapi sekadar pemikiran yang terpancar pancar serta keyakinan yang tidak terarah maka sikap dan tindak tanduknya ditentukan oleh perasaan dan pertimbangan yang terkuat tanpa merujuk kepada suatu pola pemikiran khusus. Sebaliknya jika akar tersebut telah dikuasai oleh suatu minhaj berfikir atau pola pemikiran khusus maka seluruh gerak dan sikapnya akan merujuk kepada pola tersebut dengan segala kriteria khususnya.

II. Pengertian Akidah.

Asas pola pemikiran ini disebut iman . Tauhid adalah ciri khasnya. Ubudiah intipatinya manakala akidah adalah rentetan darinya. Ibadah pula gandingannya. Akhlak buah dan hasil tuaian nya.

Dari segi bahasa akidah bermakna simpulan atau ikatan. Ia membayangkan komitmen atau sikap yang terikat dengan pola keimanan dan pemikiran yang di internalize oleh seseorang . Keyakinan dan pemikiran tersebut mengandungi nilai , narm, role atau peranan dan sebagainya.

Akidah bukan hanya mencorakkan minda atau pemikiran tetapi juga perasaan interaksi, sikap, sahsiah dan struktur budaya, sistem hidup dan akhlak seseorang .

Akidah keagamaan yang kuat mengikat pemikiran dan corak hidup manusia. Ia akan menjernihkan rohaniah meluruskan kaedah berfikir, menghasilkan kebijaksanaan yang berasaskan kepada petunjuk Allah. Ia akan menjadikan manusia mengikut pedoman Al Quran, Sunnah, Ijma' dan kias. Tujuan utama manusia beriman dan berakidah Islamiah ialah untuk menyembah Allah selaras dengan firman Allah:

وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِي

Bermaksud " Tidak aku jadikan jin dan manusia kecuali untuk beribadah ".

(Surah Al-Zariyat 56)

Komitmen keagamaan yang kuat juga sering menghasilkan tamaddun manusia dari abad keabad. Hampir tidak ada tamadun manusia yang tidak di latari oleh motivasi agama. Tamadun Islam masa lampau di jana oleh kekentalan akidah, kekuatan iman yang amat padu oleh para leluhun dizaman silam. Para salaf al Saleh tersebut gigih mendaulatkan keyakinan mereka di bumi Allah. Mereka sanggup menempuh berbagai-bagai jenis cababran, dugaan hinggalah maut ataulah mati syahid.

Akidah merujuk kepada keyakinan bahawa sumber nilai norm dan hukum hakam ialah Allah swt yang maha esa. Segala-galanya dijadikan berkhidmat untuk Allah, sesuai dengan kehendak Allah. Akidah Islam selaras dengan fitrah manusia. Allah berfirman:

فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفًا فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا

Maksudnya "Ia adalah agama fitrah yang manusia semuanya dicipta berdasarkannya".

(Surah Al-Rum 30)

Allah berfirman lagi:

قُلْ لَوْ كَانَ مَعَهُ آلِهَةٌ كَمَا يَقُولُونَ إِذًا لَابْتَغَوْا إِلَى ذِي الْعَرْشِ سَبِيلًا(42)سُبْحَانَهُ وَتَعَالَى عَمَّا يَقُولُونَ عُلُوًّا كَبِيرًا

Maksudnya "Katakan kalau ada tuhan lain bersama Allah seperti mana yang mereka katakan mescaya tuhan-tuhan lain itu akan cuba berusaha menggeser tuhan yang menduduk arasy. Akan tetapi Maha suci dan terlalu mah a tinggi dan agung Allah dari tewdedah (kepada sebarang gugatan) seperti mana yang mereka katakan".

(Surah Al-Isra’ 42)

Firman Allah lagi:

مَا اتَّخَذَ اللَّهُ مِنْ وَلَدٍ وَمَا كَانَ مَعَهُ مِنْ إِلَهٍ إِذًا لَذَهَبَ كُلُّ إِلَهٍ بِمَا خَلَقَ وَلَعَلَا بَعْضُهُمْ عَلَى بَعْضٍ سُبْحَانَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ

Maksudnya "Masakan Allah mempunyai anak apatah lagi masakan pula ada bersamanya tuhan yang lain. Kalau demikian tentu tuhan akan membawa pergi apa yang mereka cipta. Dan sudah tentu pula segolongan tuhan akan menguasai segolongan tuhan yang lain (akan tetapi) maha suci Allah ( untuk berkeadaan) seperti yang mereka sifatkan. Ia maha mengetahui perkara yang gaib dan yang ada di dunia nyata. Sesungguhnya ia maha tinggi dari segala yang sekutukan,

(Surah Al-Mu’minun 91)

Tauhid Rububiah dan Uluhiah menjernihkan asas iman kepada Allah sebagai penguasa alam yang mutlak. Kehendaknya mutlak, penilaiannya adalah yang terbaik. Norma dan pattern peri laku yang di sunnah kannya adalah yang terbaik. Muhammad pesuruhnya adalah setepat-tepat model untuk manusia yang ingin perintah Nya yang amat bijaksana.

Iman ialah قول القلب واللسان وعمل العلب واللسان والجوارح

Ungkapan hati dan lidah. Ia juga amalan hati, lidah dan anggota. keimanan yang benar dan tulus memungkinkan seseorang mencapai mertabat yang paling tinggi di dunia dan juga di akhirat. Allah berfirman:

أُوْلَئِكَ هُمْ الصِّدِّيقُونَ وَالَّذِينَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ

maksudnya: Orang yang beriman dengan Allah dan Rasulnya, mereka itulah golongan siddiqin ( jujur tulin).

(Surah Al-Hadid 19)

Mereka menurut dan menerima nilai-nilai Islam yang mencorakkan sikap, tanggapan dan emosi mereka dengan hati dan dengan perbuatan. Mereka lumrahnya berkata:

رَبَّنَا آمَنَّا بِمَا أَنْزَلْتَ وَاتَّبَعْنَا الرَّسُولَ فَاكْتُبْنَا مَعَ الشَّاهِدِينَ

Maksudnya: "Hai tuhan kami, kami beriman dengan segala yang telah engkau turunkan dan kami mengikut rasulallah saw. Oleh itu catitkanlah (nama) kami bersama dengan orang-orang yang menjadi saksi.

(Surah Ali- Imran 53)

Keimanan ialah kecenderungan hati kepada nilai dan cabang-cabang iman ( lihat lampiran 1).

III. Penghayatan Akidah.

Islam yang menjadi cara gaya hidup yang berteraskan akidah sudah pasti suatu ajaran yang merangkum dan syumul. Ia begitu luas dan menyentuh perbagi aspek hidup. Kerana itu rasullullah saw bersabda:

إن هذا الدين متبين فأغلوا فيه بالرفق

maksudnya Agama Islam ini utuh padu, oleh itu dalamilah ( pengetahuan dan penghayatannya ) dengan lemah lembut.

Peenghayatan akidah ini melibatkan pengubat hati nurani dan intiosi dengan nilai dan cabang-cabang nya yang bersifat kejiwaan. Hati manusia ibarat raja. Apabila raja tunduk kepada Islam maka rakyat jelata mesti tunduk kepadanya. Sebaliknya jika raja menolak dan murka kepada nilai-nilai ajaran Islam sudah pasti rakyat akan menghadapi kesukaran untuk melaksanakan tuntutan iman.

Ibnu Hajar Al Asqdawi menjelaskan 24 cabang iman yang sewajar di cambah dalam hati termasuk penerimaan kepada rasullulah sebagai role model, takut kepada Allah, harap kepada Allah dan sebagai nya. Keseluruhan cabang iman yang berkaitan dengan pembentukkan Dhomin atau consience keimanan harus diusahakan oleh seluruh agensi kerajaan dan peringkat masyarakat.

Pembentukan insan yang beriman juga suatu manifestasi penghayatan akidah. Ia menuntut pembersihan alat komunikasi dan mediamassa dari fahaman anti agama teradisi dan dakwah Islam atau alim ulama . Lisan dan media yang kerap mencemoh segala yang berkait dengan Islam dan teradisi atau jentera penerangan dan kebudayaan yang lebih mempopularkan nilai-nilai munkar, ssufur (pendedahan) dan gaya hidup barat tentu akan meracuni pemikiran rakyat dan jenerasi baru. Mereka secara tabii akan meniru gaya hidup yang serba keduniaan dan sekular hasil daripada pengaruh media tersebut.

Pembentukkan persenoliti Muslim yang baik mungkin juga bermakna pembentukkan dan pembangunan manusia yang seimbang dan matang. Mengujudkan keluarga yang taat dan berdisiplin membawa kepada masyarakat bertakwa, adil mengamalkan nilai-nilai murni dan sebagainya. Mengujudkan sistem persekolahan yang menyuburkan akidah `islam bukan sibuk menyuburkan sukan dan seni sahaja. ada setengah pendidik yang begitu peka dengan pendidikan jasmani tetapi tidak seimbang sekali dengan kepekaan nya kepada pendidikan ruhani atau akhlak. Ada yang begitu asyik dengan teknolooogi tetapi memandang ringan terhadap ilmu-ilmu kemanusiaan dan agama. Mulut berbuih menyebut seimbang, amalan mereka menyolok sekali ketidak seimbangannya. Sikap seperti ini tidak mungkin membantu mengukuhkan penghayatan wawasan Islam dalam masyarakat atau negara.

Mengukuhkan nilai kejiranan, budaya penyayang, serta amalan kemasyarkatan yang positif seperti tolong menolong berjamaah dan sebaginya, menguatkan persaudaraan dan sebagainya sejajar dengan penghayatan akidah. Melaksanakan undang-undang Allah untuk mendisplinkan mahluknya adalah seuatu kemestian akidah.

Pembentukan kepimpinan yang berwawasankan Islam juga menifestasi komitmen kepada akidah Islam. Golongan yang curiga dengan kepimpinan dan kadar kepimpinan Islam dan cuba untuk menampilkan kepimpinan ala bangsa dan fahaman patrioratism. Semata-mata ternyata ingin dari dasar akidah Islam. Mereka benci dengan kaedah Islam sebaliknya suka kumpulan yang mewarisi wawasan sekularnya. Ini bercanggah dengan penghayatan akidah.

Keadilan adalah nilai penting dalam membangun masyarakat Islam. Menegakkan keadilan dalam diri, keluarga den masyarakat berkaitan denga tuntutan akidah. Manakala peteria keadilan itu ialah mengikut sistem pemerintahan Islam seperti yang di tuntut oleh akidah.

Membanteras program-pro lagha dinned Lahu yang manures pertunjukkan send yang tidal bermoral oleh artis-artis yang menjual maruah boleh mengukuhkan iltizam rakyat kepada nilai- nilai yang baik. Trend Islam dalam seni dan budaya di negara kita perlu di perkukuh sebelum seni dan budaya berubah menjadi jelmaan syaitan yang memperkukuh kejahatan dan jenayah. Selain dari itu akidah dapat dikesan dengan wujudnya beberapa ciri yang menjadi amalan seseorang. Dalam hubungan ini ada baiknya kita memperincikan ciri-ciri tersebut.

D. Ciri-ciri Wujudnya Akidah.

Ciri-ciri wujudnya akidah dalam diri diperincikan oleh al-Bayanuni sebagai berikut:

1. Menerima apa jua yang datang dari Allah dan Rasul. (al Baqarah 26 ).

2. Menyahut panggilan Allah dan Rasul (An Nisa’ 162)

3. Tunduk kepada hukum Allah dan Rasul (An Nisa’ 65, An Nur 47-51 )

4. Gementar dan takut kepada Allah (Al Anfal 2).

5. Menisbahkan perbuatan kepada Allah s .a.w (Al Insan 30)

6. Konsisten mempertahankan kebenaran.

7. Bimbang dan takut (nasib diri di akhirat al Syura 17- 18)

8. Bertawakkal kepada Allah (Yunus 84-86, al Maidah 23)

9. Senantiasa memikirkan penciptaan Allah dan keagongan nya (al Jathiah 3-4 )

10. Mengimbaukan pengawasan Allah terhadap diri berdasarkan hadis riwayat Muslim:

إن تعبد الله كأنك تراه فإن لم تكن تراه فإنه يراك

Maksudnya ”Anda menyernbah Allah seolah-olah anda melihatnya atau seolah-olah Ia melihat anda”

11. Selalu menggandingkan iman dengan amal saleh. Rasulullah bersabda;

الايمان والعمل قرينان

Maksudnya ” Iman dan amal saling bergandingan”

12. Rasa kasih yang mendalam kepada Allah (al Baqarah 65, Ali Imran 31)

13. Mengasihi Rasulullah s.a.w. Beradab dengan Rasul (An Nur 62).

14. Beradab dengan Rasul (An Nur 62).

15. Menyayangi (Al Ansar) dan penyokong-penyokong Rasulullah s.a.w..

16. Sayang dan benci kerana Allah (Al Mujadalah 22)

17. Setia kawan (Al Mualah) dengan orang-orang yang beriman ( Al Hujurat 10)

18. Zuhud terhadap dunia dan cenderung kepada akhirat (Al ’A’raf 32)

19. Mengambil iktibar dan pelajaran dari peristiwa lampau dan yang berlalu (Al Baqarah 233, Al Zariat 20-21)

20. Memakmurkan masjid Allah (Al Taubah 18)

21. Berjihad di jalan Allah An Nisa’ 76.

22. Amanah, jujur dan menghindari perbuatan mengkhianat dan berdusta (Al Mukminun 8 & Al Nahli 105 )

23. Setia dan tidak belot.

24. Berakhlak baik serta tidak melibatkan diri dengan perkara yang bukan-bukan.

25. Berlaku adil terhadap diri serta memiliki keinsafan yang baik.

26. Sukacita dengan amal kebajikan yang dilakukan.

27. Mempunyai firasat yang tepat.

28. Melaksanakan keta’atan semata-mata kerana iman dan mengharapkan rahmat Allah.

29. Suka berbudi.

30. Berbuat baik kepada jiran.

31. Tidak mengganggu jiran tertangga.

32. Memuliakan tetamu dan suka bertutur dengan baik.

33. Menghindarkan diri dari memakai emas dan sutera (bagi lelaki).

34. Tidak menakut-nakutkan orang Islam lain (Mengancam olok-olok dengan senjata dan sebagainya).

35. Saling memberi nasihat dan bimbingan.

36. Saling simpati dan mengasihi.

37. Saling bekerjasama melakukan kebajikan dan ketakwaan.

38. Saling bermesra dan rukun damai dengan orang-orang mukmin lain (al-Anfal 63)

39. Menunaikan janji.

40. Bersikap pemalu.

41. Bersikap luhur dan berpada dengan apa yang ada.

42. Cemburu dalam ertikata yang positif

43. Menegur para pelaku bid’ah.

44. Menjaga lidah.

45. Baik hati dan baik sangka terhadap orang lain.

46. Menerima takdir.

47. Bertimbang rasa serta menjaga hati orang lain.

48. Sabar menanggong derita (Ibrahim,12)

49. Pintar dan bijaksana (Al Talaq 10)

E. Manfaat Akidah

Akidah bagaikarr sebatang pohon yang baik. Semakin berat dan kukuh akar tunjangnya semakin subur dan tinggi batangnya. Buahnya semakin lebat dan banyak. Inilah yang diibaratkan oleh Allah dalam Al-Quran (Ibrahim 24-25)

أَلَمْ تَرَى كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ(24)تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ(25)

Antara faedah yang boleh dicapai dengan akidah ialah penjagaan dan imbauan kasih Allah (Wilayatul Allah) Allah berfirman:

اللَّهُ وَلِيُّ الَّذِينَ آمَنُوا يُخْرِجُهُمْ مِنْ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ وَالَّذِينَ كَفَرُوا أَوْلِيَاؤُهُمْ الطَّاغُوتُ يُخْرِجُونَهُمْ مِنْ النُّورِ إِلَى الظُّلُمَاتِ أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ

Mendapat pujian Allah (Al Baiyinah 7). Allah akan mempertahankan orang yang beriman (Al Haj 28).Memperolehi kemenangan dari Allah (Ghafir 51). Para malaikat memohon ampun kepada Al Lah dan berdoa untuk orang-orang yang beriman (Ghafir 7). Hati akan mendapat sinar dan keceriaan Allah. Ketenangan jiwa juga akan diperolehi.

Faedah beriman juga dapat dilihat dalam bentuk bimbingan Allah terhadap seseorang ke jalan kebenaran (Yunus 9). Terhindar dari gangguan syaitan (An Nahl 98-99). Dijanjikan oleh Allah ganjaran yang lumayan di akhir.at (An Nur 55 k At Taubah 72. Kejayaan (Al Falah) didunia (Al- Baqarah 2-5). Kepantasan meniti Siratul Mustaqim. Keamanan dan kebahagiaan. Keberkatan rezeki (Al A raf 96). Kasih mesra di hati manusia lain. Pemantapan pendirian di atas landasan kebenaran (Ibrahim 27). Keampunan Allah dan penghapusan dosa (Al Ankabut 7 8’c Al Fath 29). Memperolehi Nur pada hari kiamat (Al Hadid 12) syafaat Rasulullah dan pahala berterusan. Kekal dalam syurga (Al Baqarah 25, An Nisa 123, Fussilat 8). Disamping akan dituruti pula oleh zuriat mereka yang soleh disyurga kelak.

Sebenarnya terlalu banyak lagi kebaikan dan faedah akidah yang tidak dapat disebutkan dalam kesempatan ini kerana luas dan hebatnya ajaran Islam itu. Ia ajaran yang amat unggul dan mulia. Ia adalah jalan menuju syurga.

VI. Langkah-langkah memantapkan Akidah Islamiah.

Memandangkan banyaknya gejala kerancuan berfikir dan sikap yang menyimpang jauh dari lunas akidah akhir-akhir ini maka setiap pihak yang bertanggung jawab perlulah sedar dan peka terhadap tanggung jawab masing-masing untuk memperkukuhkan ciri-ciri akidah dalam diri, keluarga dan masyarakat.

Para pemimpin politik perlu serta mustahak mengamalkan tuntutan akidah dalam wawasan politik, kaedah bertindak dan etika berpolitik. Tidak ada iman (akidah) bagi pemimpin yang tidak amanah atau jujur, Tidak ada dasar yang lebih utama dari dasar Islam.

Pentadbir mestilah menerapkan falsafah dan prinsip pentadbiran Islam dengan kaedah yang canggih, terkini dan mengamalkan etika yang memenuhi tahap profesionalisme. Pengurus pula menerapkan adab-adab Islam bekerja untuk merealisasikan kesejahteraan umat dan negara.

Pensyarah dan guru menekankan paradigma Islam dalam disiplin ilmu yang mereka ajari. Para pelajar dan murid didedahkan dengan situasi pembelajaran yang sihat. Universiti dan sekolah di pastikan supaya mendidik dan melahirkan graduan dan pelajar yang mempunyai komitmen yang tinggi terhadap akidah Islamiah dan citi-cita Islam.

Ahli koprat dan para peniaga diseru supaya mengamalkan mua’malat Islam dalam business mereka, mengikis sifat tamak haloba dan sikap mata duitan. Mereka sewajarnya menurut kaedah halal haram Islam, mengukuhkan falsafah dan amalan ekonomi Islam agar terbentuk suatu budaya baru yang lebih bersih halal dan berkat dalam masyarakat.

Budayawan, karyawan, artis memastikan karya dan persembahan mereka selaras dengan nilai-nilai syara, menjaga maruah diri dari diperniaga bagaikan barang dagangan. Kebudayaan dan kesenian dalam masyarakat perlu lebih menghaluskan budi dan adirasa umat; bukan mencemarkannya.

Para petugas keselamatan perlu dididik dengan akidah Islamiah yang baik serta wawasan kepolisian dan ketenteraan Islam agar mereka menjadi pejuang akidah, sedia bekorban dan mati syahid Kerana Aliah, agama dan nusa.

Para arkitek melakarkan perancangan bandar, kampong dan pembangunan negara berasaskan nilai-nilai Islam. Sehingga abadilah mercu tanda Islam dalam masyarakat yang beriman.

والله هو الوفق

Oleh:

Ustaz Haji Abdul Ghani Samsudin

استاذ حاج عبدالغنى شمس الدين

Rujukan:

1. Al Baihaqi ”Mukhtasar Syu’abi al Iman”. Dar al Sahwah Kaherah tanpa tarikh,

2. Kisyk, Syeikh Abd. Hamid ” Bina’ al Nufus” al Maktab al Misriy al Hadith Mesir 1979.

3. Al Sa’dy, Syikh Abdul Rahman Nasir ”al Taudhih wa al Bayan li Syajarati al Iman” Dar al Sahwah li al Nasyr Kaherah tanpa tarikh.

4. ’Ulwan, Abdullah Nasih, Muhadharat Fi Takwin al Syahsiah af Insaniah fi Nazr al Islam ”Dar al Salam, Kaherah 1983.

5. Al Bayanuni, ad Izzuddin ”al Iman:Khasaisuhu,’Alamatuhu, Thamaratuhu” Bhgn. 2 cetakan Dar al Salam, Kaherah 1975.


©MANHAL PMRAM 2000

s