Monday, April 2, 2007


Mengukur Kekuatan Israel

Mempunyai 200 bom Nuklear melebihi jumlah yang dimiliki oleh Britain.

Berkemampuanuntuk bertindakbalas dan berpotensi besar untuk bersaing dengan kuasa besar dunia.
Mempunyai senjata beracun yang dikeluarkan sendiri.
Peralaan atomiknya lengkap dengan peluru meriam, bom jerangkap samar dan lebih daripada 200 bom

Sekurang-kurangnya sejenis ‘War Head’ telah diperkecilkan saiznya dan boleh dimasukkan ke dalam beg yang digunakan sebaai senjata pengganas.

Kelengkapan persenjataannya terletak dalam3 segi. Rektor Domon adalah bahagian utara padang pasir Negev yang mengeluarkan plutoniom yang cukup untuk membekalkan 10 bom setiap tahun.

Di Nerel Soreq, selatan Tel aviv terdapat reaktor dan pusatpenyelidikan senjata Nuklear di mana bom direka bentuk di tempat yang sikenali sebagai Division 20, satu kawasan yang dikenali sebagai Haifa. Berhampiran kawasan itu ialah Pusat Penyelidikan dan pengeluaran peluru berpandu.

Berhampiran kompleks Soreq ialah kawasan pelancaran peluru berpandu ‘palmikhim’ Kawasan ini berdekatan dengan Be’er Yaakov iaitu kilang bawah tanah yang mengeluarkan peluru berpandu jarak jauh ‘Jerica’.

Antara kawasan yang paling sensitive ialah kawasan tempat menyimpan ‘war head’ iaitu di pengkalan utara Tel Naf di utara Begov dan sebuahkilang senjata kimia pula terletak di bawah tanah di Dimona

Rujukan di buat daripada laporanEvening Standard dan Critical Mass

No comments: